30 دسامبر 2022- محققان در ووهان چین دریافتند که مهارکننده های پمپ پروتون با خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، ارتباط دارند. نتایج مطالعه در مجلهThe Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد.

دیابت یک بیماری همه گیر جهانی است که افراد را در معرض خطر مرگ و میر بالاتری قرار می دهد. مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) که تا حد زیادی برای درمان بیماری های مرتبط با اسید معده استفاده می شوند، می تواند میکروبیوم روده را تحت تاثیر قرار دهند. داده های اخیر نشان می دهد که استفاده ازPPI ها می تواند باعث بیماری های قلبی عروقی و افزایش مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. از این رو، Tingting Geng  و همکارانش از ووهان چین، ارتباط استفاده ازPPI با خطرات بیماری قلبی عروقی (CVD) و مرگ و میر ناشی از همه علل را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2(T2D)  ارزیابی کردند.

با استفاده از داده های مطالعه ی بیوبانک انگلستان، ارتباط استفاده از PPIs با خطرات بیماری عروق کرونر(CAD)، انفارکتوس میوکارد(MI)، نارسایی قلبی(HF)، سکته مغزی و مرگ و میر ناشی از همه علل در 19229 بزرگسال مبتلا بهT2D مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

· طی یک پیگیری متوسط 10.9-11.2 ساله، در مجموع 2971 مورد بیماری عروق کرونر،1827 مورد انفارکتوس میوکارد، 1192 مورد نارسایی قلبی و 738 مورد سکته مغزی، همراه با 2297 مورد مرگ، ثبت شد.

· ارتباط معنی داری با خطرات بالاتر CAD، MI، HF، و مرگ و میر ناشی از استفاده از PPI وجود داشت.

· استفاده از PPI با سکته مغزی ارتباط معنی داری نداشت.

· آنالیزهای زیرگروهی نتایج ثابتی را نشان داد که بر اساس فاکتورهایی از جمله ایندیکیشن های PPI، استفاده از داروهای ضد دیابت و مصرف داروهای ضد پلاکتی طبقه بندی شده بودند.

· نتایج مشابهی در تجزیه و تحلیل ها در گروه ها با امتیاز گرایش 1:1 از کاربرانPPI در مقابل غیرکاربران به دست آمد.

محققان نتیجه گیری نمودند که بر اساس این یافته ها، استفاده ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 از مهارکننده های پمپ پروتون با خطر بالاتر CVD و مرگ و میر، همراه است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/proton-pump-inhibitors-linked-to-substantial-risk-of-cvd-and-mortality-among-t2-diabetics-104854